onsdag 20 november 2013

Vardagsdramatik

Fick en inbjudan till "Leda i förändring", interaktiv teater av och med Vardagens Dramatik. Avsändaren till inbjudan var i sig en garanti för att jag skulle gilla tillställningen :-) Bara att tacka ja och gå dit utan att fundera mer på vad det kunde innebära alltså!

Och vardagsdramatik blev det; de tre personer som teatergruppen bestod av lyckades hos mig locka fram både skratt och frustration, obehag och igenkänning samt lycka när situationen redde ut sig...

Eventet jag hamnade på var en demo av vad Vardagens Dramatik kan bidra med på en arbetsplats anordnat av coachingföreningen ICF i Linköping. Den tre man starka ensemblen spelade upp en förändringsprocess där chef och medarbetare fanns med och allt verkade gå åt skogen. Efter en halvtimme fick publiken börja interagera med de olika personerna; ställa frågor och ge råd för att hjälpa till att nå ett lyckligt slut.

Gestaltningen i kombination med dialogen och möjlighet till eftertanke blev ett starkt verktyg där konsekvenserna av olika beteenden blir väldigt påtagliga och "tvingar" dig att ta ställning. Oh vad jag önskar och hoppas att jag någon gång får möjlighet att använda mig av detta mycket snabba och ganska tuffa verktyg.