fredag 8 februari 2013

Vägval

Rätt väg till målet kan ge snabbare resultat men också nya infallsvinklar. Men vad är då rätt väg? Den snabbaste? Den enklaste? Den trevligaste eller den roligaste?? Och kanske viktigaste av allt, är det alltid samma väg man ska välja?
Ny arbetsplats ger mig nya möjligheter att prova detta. Efter att ha åkt till samma adress i nästan tio år och kunna alla alternativ med förbundna ögon, måste jag nu helt plötsligt fundera över hur jag bäst kommer till jobbet.
Första steget  var att hitta den kortaste vägen – efter ett tips från en fd kollega, tog jag karta och linjal och drog ett streck. Den vägen visade sig visserligen vara den kortaste men inte så enkel; å utan bro och järnväg utan tunnel eller övergång var bara två av de hinder som dök upp på vägen.
Den mest välkända provade jag dan därpå, bara att rulla på längs med huvudvägen så var jag snart framme. Något längre men inga hinder på vägen och mycket förutsägbar i tidsåtgång.
Och det är väl så man behöver ordna tillvaron för att nå målen – en välkänd, tidsbestämd basväg dit som alltid kan användas. När detta väl sitter är det dags att prova alternativa vägar som kanske är kortare men jobbigare, snabbare men längre, krokigare och roligare, mer inspirerande, motiverande ...